2022 (1.g) |
Aktiviteter | Output | Resultater/effekt |
Febr. | FN´s Verdensmålsdag v/ ILoveGlobalGoals
Med foredrag af virksomhed om dens arbejde med FN´s Verdensmål Fag: Alle |
Give eleverne en motiverende oplevelse af at arbejde for en bæredygtig udvikling. Udgangspunkt på Individ- og skole-niveau.
Hvad gør jeg nu? Hvad kan jeg gøre? Hvad gør vi på skolen? Hvad kan vi gøre på skolen? Kendskab til hvordan opstarts og store virksomheder arbejder med FN´s Verdensmål |
Valg af FN´s Verdensmåls tema som elever i grupper ønsker at arbejde videre med. Dagen danner grundlag for problemspotting. |
Feb. | Bæredygtige forretningsmodeller og cirkulær økonomi
Foredrag på VBC af EASV Fag: Innovation, afsætning |
Opnå viden, kendskab og karrierelæring | Motiverede elever til at arbejde med det valgte tema ift. Grøn omstilling |
Marts | Filmatiseret roman ”Lykke-Per” af Henrik Pontoppidan
Fag: Innovation og dansk |
Hvad kan vi lære af ”Lykke-Per” som iværksætter | Læring om iværksætteri og iværksættere i en historisk kontekst |
2022 (2.g) | Aktiviteter | output | Resultat/virkning |
Aug. | Innovationens betydning i en historisk kontekst
Foredrag v/Vejen Kunstmuseum Fag: Historie og innovation |
Kendskab til bl.a. lokalområdets store iværksættere gennem tiden | Almen dannelse og forståelse for innovationens centrale betydning for vores samtid |
Aug. | Foredrag hvor lokal Virksomhed fortæller om arbejdet med bæredygtighed og den grønne omstilling.
Foredrag v/adm. Direktør Henrik Lund, Naturlí |
Viden og erhvervsnær læring om den grønne omstilling | Motivation til at være en del af den grønne omstilling hos virksomheder |
Uge
41 |
Virtuel session om Kinas grønne omstilling
Fag: Afsætning, innovation og samfundsfag B/international økonomi |
Viden om situationen i Kina | Viden og inspiration til Danmarks grønne omstilling |
Uge
41 |
Gruppevis arbejder elever 2 dage i lokal virksomhed. Der laves situationsanalyse, identificeres udfordringer, udarbejdes grønne løsninger samt konsekvens vurderes. Arbejdet fremlægges for virksomheden.
Fag: Virksomhedsøkonomi, afsætning, erhvervscase og innovation, del af SO3 forløb. |
Eleverne får indblik i autentisk situation om en virksomheds udfordringer ift. Grøn omstilling. Alle elementer i kompetenceblomsten er i spil.
Eleverne øver at tænke innovativt og kreativt og være handlingsdygtige i forhold til den grønne omstilling i eksisterende virksomheder |
Elevinvolvering skaber motivation og engagement. Karrierelæring og kendskab til jobmuligheder opnås, hvilket kan påvirke uddannelsesvalg efter hvad der er behov for.
Relationer skabes og kan få betydning for senere karrierevalg. Danner grundlag for grønt iværksætteri. |
Uge 41 | Problemspotting og idéskabelse ift. Valgt tema indenfor FN´s Verdensmål.
Fag: Innovation og afsætning, del af SO3-forløb om ”bæredygtighed” |
Eleverne har udarbejdet en Grøn forretningsmodel | Elever oplever at de kan gøre en forskel ift. klimakrisen |
Uge 41 | Foredrag af Grøn iværksætter.
Erhvervsrådgiver fra UdviklingVejen giver sparring Fag: Innovation og afsætning, del af SO3-forløb om ”bæredygtighed” |
Udvikling af Forretningsmodel | Elever oplever de kan gøre en kvalificeret forskel ift. Klimakrisen, hvilket giver lærelyst |
Uge 41 | Forretningsmodel fremlægges for erhvervsrådgiver fra UdviklingVejen, der giver sparring og anbefaler potentielle Samarbejdspartnere
Fag: Innovation og afsætning, del af SO3-forløb om ”bæredygtighed” |
Idébeskrivelse til Danish Entrepreneurship Festival er udarbejdet og indgår som en del af konkurrencen. | Elever er klar til deltagelse i Danish Entrepreneurship Festival. |
Uge
43 |
Elever besøger EASV, hvor der arbejdes i workshop afhængig af elevernes udfordringer med forretningsmodellen. Studerende giver feedback og input til forretningsmodellen, som videreudvikles
Fag: Innovation og afsætning |
Udvikling af Forretningsmodel | Elever oplever de kan gøre en kvalificeret forskel ift. Klimakrisen, hvilket giver engagement og motivation |
Uge 47 | Eleverne deltager i Danish Entrepreneurship Festival
Fag: Innovation |
Elever får sparring af erhvervspersoner til Idéforbedring og udvikling af forretningsmodel | Idéforbedring og udvikling af forretningsmodel |
2023 2.g |
Aktivitet | Output | Effekt/virkning |
Jan | Åben messe på skolen, hvor idéer fremvises til besøgende fra lokalområdet dvs. andre elever fra forskellige uddannelser, erhvervspersoner og samarbejdspartnere.
Ung grøn iværksætter holder foredrag. |
Glade elever der stolt viser deres idéer frem | Eleverne får en motiverende oplevelse af at arbejde for en bæredygtig udvikling |
Jan | Deltager i Company Programme og konkurrerer om bl.a. den grønne særpris.
Fag: Innovation og afsætning |
Målet er at kvalificere til Regionsmesterskabet medio marts | Give eleverne indsigt og erfaring med grønt iværksætteri, så de inspireres på deres videre uddannelsesvej/virksomhedsvej i forhold til at kunne omsætte viden om grønt iværksætteri og medvirke til at skabe en grøn udvikling. |
Forretningsplan udarbejdes
Realisering og diffusion af grøn forretningsmodel. Fag: Innovation og afsætning |
Elever starter egen virksomhed med en grøn forretningsmodel | Give eleverne indsigt og erfaring med grønt iværksætteri, så de inspireres på deres videre uddannelsesvej/virksomhedsvej i forhold til at kunne omsætte viden om grønt iværksætteri og medvirke til at skabe en grøn udvikling. | |
Marts | Deltagelse i Regionsmesterskabet i Company Programme
Fag: Innovation og afsætning |
Målet er at kvalificere til DM i Company Programme | Give eleverne indsigt og erfaring med grønt iværksætteri, så de inspireres på deres videre uddannelsesvej/virksomhedsvej i forhold til at kunne omsætte viden om grønt iværksætteri og medvirke til at skabe en grøn udvikling. |
April | Deltagelse i DM i Company Programme
Fag: innovation og afsætning |
Målet er at eleverne fortsætter deres udvikling ift. At kunne bidrage til den grønne omstilling | Elever vælger at deltage i et talentudviklingsforløb, hvor de arbejder som grønne iværksættere i egen virksomhed med sparring fra UdviklingVejen, og som en del af innovationsundervisningen i 3.g. Der arbejdes hen mod Regionsmesterskabet medio marts 2024, hvor eleverne deltager i konkurrencen ”grønne talentfulde iværksættere” i et selvstændigt spor i konkurrencen Company Programme. |
Maj | Kortlægning af elevernes entreprenante skills og grønne mindset via spørgeskemaundersøgelse
Fag: Innovation |
Resultat af elevernes udvikling mht. entreprenante skills | elevernes entreprenante og grønne skills er gennemsnitligt forbedret med 25% |
Maj | Elever og projektleder fortæller andre uddannelser om forløbet og deres erfaringer via forskellige medier | Flere uddannelsessteder anvender forløbet om Grønt Iværksætteri | Elever fra Vejen Business College er frontløbere i forhold til at gøre Danmark kendt som et grønt iværksætterland, og har medvirket til udbredelse på 10 uddannelsessteder. |
Juni | Refleksion og evaluering af forløbet hvor elever, undervisere og obligatoriske samarbejdspartnere deltager | Udvikling af projektet og planlægning af gennemførelse uden tilførte midler. | Projektet gøres klar til implementering i det kommende skoleår. |
”Ung og egen virksomhed” v/Magnus Kristian Lindahl Kristensen, TacDane
Et foredrag m. workshops med særligt fokus på ansvarlighed og det praksisnære ift. at starte egen virksomhed samt anvendelse af ChatGPT ift. virksomhedsdrift. |
|||
UdviklingVejen – en drejebog til samarbejde. |
Du er altid velkommen til at kontakte kontoret eller en af vores to studievejledere.
Vejen Business College
Kontoret
Tlf: 75 36 13 11
vejenbc@vejenbc.dk
Tommy Bach Christensen
Studievejleder
Tlf: 75 36 13 11
tbc@vejenbc.dk
Karina Rolighed Rud
Studievejleder
Tlf: 75 36 13 11
krr@vejenbc.dk
Åbningstider
Kontoret har åbent mandag-onsdag kl. 7.30 - 15.00 og torsdag-fredag kl. 7.30 - 14.00